Dominique Rivard
Artiste et autrice


Artiste, cycliste, marcheuse et observatrice d’oiseaux, Dominique Rivard exerce sa pratique poétique à travers les champs de l’art visuel, de l’écriture, de la photographie et du graphisme.

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l’absence


L’ABSENCE se penche sur la périgrination performative de Rivard sur la Côte-Nord du Québec. Dans la répétition des saisons qui passent et fuient, l'absence devient à la fois un référent spatial et social. Dans le poème servant d’amorce au récit visuel, Rivard révèle en l'absence sa capacité à incarner un lieu pour s'inventer illimitée, puisque toujours ailleurs. La série photographique raconte son périple dans la saison froide, où l'absence se transforme en repère pour l'artiste : l'absence, un royaume qui, invisible, se définit à perpétuité. Comparable à un journal de bord, les images explorent les spécificités propres à l'idée d'un lieu et au fait de se raconter.

Cette publication est la réédition de l'absence (2018).

Texte et design : Dominique Rivard / Révision du texte : Laurence Olivier / Nombre de pages : 48 / Format fermé : 18,5 cm X 28 cm / Typographie : Genath, Apercu / Langue : Français / Reliure : Brochée et élastique / Techniques d’impression : Impression numérique et risographie (couverture) / Impression : Sunday’s Print Service, Mixam / Papiers : Vanguard Jade 300 mic, Gallery Gloss 130 gsm / Circulation : 200  exemplaires / Parution :  2022 — Glasgow


ENGLISH

L'ABSENCE examines Rivard's performative wanderings on the North Shore of Quebec. In the repetition of the passing and fleeing seasons, the absence becomes both a spatial and social referent. In the French beginning poem, Rivard reveals in the absence her capacity to embody a place in order to invent herself unlimited, since always elsewhere. The photographic series recounts her journey into the cold season, where the absence becomes a location for the artist: the absence, a realm that, invisible, defines itself in perpetuity. Comparable to a logbook, the photographies explore the specificities of the idea of a place and the act of telling oneself.





Be Your Own Muse

Be Your Own Muse: Through the Splinters of One’s Labyrinth est un livre d’artiste, un journal de bord poétique, un essai littéraire et un manifeste féministe. Le texte, en langue anglaise, se penche sur l’autofiction par l'errance entre différents labyrinthes de glace, où l'écriture du soi et de l'autre se déploie via l'entrelacement de multiples voix féminines littéraires (Clarice Lispector, Jenny Hval, Rebecca Solnit, Nancy Huston, Marlen Haushofer). La publication travaille l'exploration des motifs de l'artiste par une fréquentation des solitudes, des spatialités, des géographies intimes et des territoires plus vastes, imaginaires et réels.

Texte et design : Dominique Rivard / Traduction : Zoé Fauvel / Révision : Catherine Anne Laranjo / Nombre de pages : 106 / Format fermé : 5 pouces x 7 pouces / Typographie : Minion Pro, Atlas Typewriter / Langue : Anglais / Reliure : Allemande / Techniques d’impression : Risographie, impression numérique et letterpress embossé (couverture) / Papiers : Olin Design Rough High White 90gsm, Gallerie Gloss 115gsm, ColorPlan Racing Green 270gsm / Circulation : 300  exemplaires (numérotés) / Parution : Décembre 2021 — Glasgow


ENGLISH

BE YOUR OWN MUSE is an artist's book, a poetic diary, a literary essay and a feminist manifesto. The text, in English, questions the autofiction and the fragmentation of the self by wandering through different labyrinths of ice, where the writing of the self and the other unfolds through the interweaving of multiple female literary voices (Clarice Lispector, Jenny Hval, Rebecca Solnit, Nancy Huston, Marlen Haushofer). The publication explores the artist's motifs through a frequenting of solitudes, spatialities, intimate geographies and wider territories, both imaginary and real.



Endangered Bedrooms


In the light of the match, one thing is clear:
the night will sit forever on the seabed.
Here, you must carry your fire from cave to cave.


Endangered Bedrooms: the fossils and the sheets are rooms remembered, through the marks and fractures left, in the fragile foldings of morning. The photobook interweaves self portraiture and still life, interrogating the glass like presence of these spaces, by which the passage of time and dwelling of place inscribes its own purpose: the direction of stone and sleep. In the waking hour, a journey transpires theatrically and photographically as a means to protect the soft and glacial nature of these sleeping spaces.

Photographies et texte : Dominique Rivard / Design : Jeroen Cavents / Pages :  48 / Circulation :  1 / Typographie :  Anonymous Pro / Parution :  Août 2021 — Leipzig



Curator: Jeroen Cavents
Artists: Dominique Rivard, Francis Nowak, Guy Eytan, Jeroen Cavents, Joris De Hondt, Laura Aponte, Luka Van der Cruyssen, Orgil Oyundelger, Raf Wollaert, Zoé Fauvel
Printed and bound by Buchbinderei Leipzig

Documentation images: Jeroen Cavents

Bedeutungsgeflecht is a curatorial project conceived in the framework of Cultures of the Curatorial programme at the Academy of Fine Arts Leipzig. The project consists of multiple books in a modular open-source format that can be merged together as interleaved books.

The project aims at questioning narrative book structures, the position of author, reader and subject, and seeks to experiment with the medium of a book as a curatorial and inspirational device. It cuts loose from authorial or unambiguous curatorial intentions and underlines the importance of gaps in between the material and the attempts to stitch them together.

Artists and writers were invited to design a book in a standard format, using the same specific font, page size and number of pages. The participants were free to use any medium such as text, poetry, found footage, photography, drawings etc. Contributors were encouraged to use a broad variety of different (artistic) languages. The project results in a collection of artist books not intended as an organic whole or to be read in a specific order.




Bedeutungsgeflecht was presented at Short Dated in Galerie Stephanie Kell (Dresde, DE) from 26 - 29 August 2021.

Short Dated:
Pop-up-Store for artist books and magazines

The concept of the Pop-up-Store transforms the gallery into a curated book space; a hybrid that is both exhibition and sales space. This transfunctional character weaves itself like a thread through to the exhibits: The book as an artistic medium functions on one hand as a means of artistic expression and on the other hand as a mediator of knowledge. To be observed as a work of art in its own right, the artist’s book becomes the object of a concept transcending the boundaries of the book. Under the premise of temporality and the deliberate detachment from clear structures, Dresden is receiving a contact point that has hitherto remained virtually unconsidered – artistic publishing.
Credits photographs: Kerstin Flasche
Galerie Stephanie Kelly




Hivernage


HIVERNAGE raconte une première distance avec l’hiver québécois : entre l’attente d’une personne incarnée par une saison et l’attente d’une saison représentée par une personne. La publication se classe à la rencontre entre une lettre d’amour, un livre photo, un poème exponentiel et une myriade de techniques d’impression.

Images, texte et design : Dominique Rivard / Nombre de pages : 16 / Format fermé : 20,5 cm  x 14,8 cm / Typographie : Apercu, Plantin / Langue : Français / Reliure : Cousue (machine à coudre Singer) / Techniques d’impression : Impression numérique, risographie, découpage laser / Couverture : sérigraphie et embossage / Circulation : 40  exemplaires (numérotés) / ISBN : 978-2-9815595-24 / Parution :  Décembre 2020 — Glasgow


ENGLISH

HIVERNAGE recounts a first distance with the Quebec winter: between the expectation of a person embodied by a season and the expectation of a season represented by a person. The publication is a cross between a love letter, a photo book, an exponential poem and a myriad of printing techniques.
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Coup de cœur BAnQ 2021
– Décerné par le comité d’acquisition des livres d’artistes de Bibliothèque et Archives nationales du Québec (BAnQ)



l’absence


l'absence se penche sur la périgrination performative de Rivard sur la Côte-Nord du Québec. Dans la répétition des saisons qui passent et fuient, l'absence devient à la fois un référent spatial et social. Dans le poème servant d’amorce au récit visuel, Rivard révèle en l'absence sa capacité à incarner un lieu pour s'inventer illimitée, puisque toujours ailleurs. La série photographique raconte son périple dans la saison froide, où l'absence se transforme en repère pour l'artiste : l'absence, un royaume qui, invisible, se définit à perpétuité. Comparable à un journal de bord, les images explorent les spécificités propres à l'idée d'un lieu et au fait de se raconter.

Texte, photographies et mise en page: Dominique Rivard / Révision : Laurence Olivier / Pages : 48 / Circulation : 100 (ÉPUISÉ / Format fermé : 7 pouces x 9 pouces / Reliure : Brochée à cheval / ISBN : 978-2-9815595-1-7  / Édition : Autopublié / Impression : Katasoho / Typographies : Genath, Apercu / Parution :  2018 — Montréal